tradeston pedestrian bridge

Tradeston Pedestrian Bridge

Tradestone bridge - Ed O'Keeffe (2).jpg

fakta

Tradeston fodgængerbro
Cykel- og fodgængerbro
Glasgow, UK
2006 - 2009

Konkurrence: 2006, 1. præmie
Udført 2009

Tre-spænd struktur
Længde, total: 103 m
Hovedfag: 51,8 m
Tilbage spænder: 25,6 m
Frihøjde: 5,4 m

Bygherre: Glasgow City
Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
Ingeniør: Halcrow - BAM Nuttall Ltd.

Visualiseringer: DISSING+WEITLING architecture

facts

Tradeston Pedestrian Bridge
Pedestrian and bicycle bridge
Glasgow, UK
2006 - 2009

Competition: 2006, 1st prize
Completed 2009

Three-span structure
Length, total: 103 m
Main span: 51.8 m
Back spans: 25.6 m
Vertical clearance: 5.4 m

Client: Glasgow City
Architect: DISSING+WEITLING architecture
Engineer: Halcrow - BAM Nuttall Ltd.

Renderings: DISSING+WEITLING architecture

Tradeston fodgængerbro

I 2006 vandt DISSING+WEITLING architecture første præmie i konkurrencen om en ny fodgængerbro over Clyde-floden i Glasgow. DISSING+WEITLINGs forslag præsenterede et meget utraditionelt brodesign med et S-formet brodæk på en gang understøttet og fremhævet af to let krummede finneformede bropiller.

Denne designløsning tilfører ikke blot ekstra kvalitet til broens fremtoning og fodgængernes oplevelse på vejen over floden, men bidrager også med afgørende konstruktionsmæssige og økonomiske fordele, idet man ved at placere hovedstrukturen over dækket både kan reducere hovedspændets længde og dækkets tykkelse.

 

Tradeston Pedestrian Bridge

In 2006 DISSING+WEITLING architecture won first prize for a proposal with a distinctive and highly characteristic design - an S-curved bridgedeck with a double fin shaped superstructure.

The design features not only add architectural value to the bridge's function as a pedestrian crossing, but play a decisive role providing structural and economical advantages.

Placing the main structure above the deck reduces its thickness, and hence the overall cost. The fins reach out from the piers, hereby reducing the length of the main span and achieving a thin deck.  This results in an economical and architecturally exciting new crossing over the River Clyde in Glasgow's busy downtown.