slagelse footbridge

Slagelse Footbridge

facts 

Slagelse Footbridge
Pedestrian bridge at Slagelse Station
Slagelse, Denmark
2016-

Detail design

Length, total: 90 m
Width: 2.9-5 m

Client: The City of Slagelse
Architect: DISSING+WEITLING architecture
Engineer: Rambøll
Total-consultant: DISSING+WEITLING architecture

Renderings: DISSING+WEITLING architecture 

fakta

Slagelse gangbro
Gangbro ved Slagelse Station
Slagelse, Danmark
2016-

Under projektering

Længde, total: 90 m
Bredde: 2,9-5 m

Bygherre: Slagelse Kommune
Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
Ingeniør: Rambøll
Totalrådgiver: DISSING+WEITLING architecture

Visualiseringer: DISSING+WEITLING architecture 

Slagelse Footbridge

The new bridge at Slagelse Station is primarly designed as a new link between two neighborhoods, today separated by the railway tracks. But the bridge has a potential of serving as more than just a link between A and B - we wish to make the bridge an icon in its location. 

The bridge’s overall design principles are shaped by both the technical limitations set by the railway tracks running underneath, as well as the flow of people and their movement around the station area. We consider the design of the bridge as simple and elegant. We have strived to keep each element as simple and clean as possible, while maintaining the unique, elegant and light feel of the bridge. 

The station is located in an area with lots of visual impressions. A key element in its design is to act as a whole - connecting the station area and its surrounding neighborhoods in both a visual and practical way. 

 

Slagelse gangbro

DISSING+WEITLING har vundet konkurrencen om en gangbro ved Slagelse Station, som ikke bliver et trebenet infrastrukturelt forbindelsesled over banelegemerne, men også et markant, lokalt vartegn - et let og elegant element i byrummet.

Da Slagelse Kommune udskrev konkurrencen for en stibro over banelegemerne, havde de primært tænkt broen som som et nyt forbindelsesled mellem to bydele, der i dag er skåret over af et jernbaneterræn. Broen skal binde udviklingsområdet i syd sammen med området nord for jernbanen. Den skal dermed skabe en lettere adgang fra boligområderne og de ubebyggede områder på nordsiden til campus og bymidten på sydsiden. Broen skal samtidig skabe lettere adgang for pendlere til perron, busterminal, parkeringspladser og uddannelsessteder. I vores konkurrenceforslag forestillede vi os dog, at broen skulle kunne noget mere.

Når vi designer broer, tager vi udgangspunkt i en indgående analyse af stedet i en holistisk tilgang. Vi tænker funktioner og statik ind fra første skitse og ser projektets begrænsninger som et springbræt for at arbejde videre – noget vi kan udvikle til at skabe et ikonisk og særegent værk – et værk specifikt til stedet – vi gør stedet til et værk. Broens linjeføring er skabt ud fra kravene og muligheder hidrørende de banetekniske installationer, samt de naturlige personflows der er i området. Broelementernes design bliver enkelt og elegant. I et stationsområde med mange visuelle indtryk er et enkelt design med stærke og robuste løsninger det rigtige valg - en formmæssig integration af bro og trapper til et ikonisk hele, der fremstår let opfattelig. Vi har derfor bestræbt os på at holde de enkelte komponenter så enkle som muligt, samtidigt med at vi bevare det unikke og elegante. Her er vores store erfaring inden for broer over baner og i byrum en nødvendighed for et godt, robust og funktionelt design.