news

Verdens længste cykelbro færdigbygget på rekordtid

Det danske arkitektfirma Dissing+Weitling har tegnet en 8 kilometer lang cykelbro i den sydøstkinesiske havneby Xiamen. Cykelhøjbanen er ikke bare den første af slagsen i Kina, men også verdens længste cykelbro af sin art. Nu står broen færdig, bygget på rekordtid og indviet i forbindelse med fejringen af det kinesiske nytår.

Adskillige danske og kinesiske medier bringer nyheden om Xiamens nye rekordlange løftede cykelforbindelse, der skal gøre det sjovere og sikrere at komme rundt i byen på cykel. Med den nye cykelrute søger Xiamens bystyre at gøre en ekstra indsats for den grønne og gratis cykeltrafik. En indsats som i disse år formentlig spreder sig til landets øvrige millionbyer, så cyklen fremover bliver et sikrere transportvalg i Kinas tæt befolkede og hårdt trafikerede byområder. 

Sikrere cykeltrafik i de kinesiske storbyer

Xiamens brede boulevarder er forbeholdt biler og decideret livsfarlige at bevæge sig rundt på for cyklister. Derfor bliver den løftede cykelforbindelse en kærkommen forbedring af byens infrastruktur for cyklister. Broen løber i anden sals højde under og langs med en eksisterende højbane til offentlige busser.

”Da vi kom ud og oplevede forholdene, var det oplagt at lade cykelforbindelsen løbe under byens eksisterende bushøjbane. Dels er der dårligt plads til cykelstier i gadeplan, dels giver den løftede cykelrute cyklisterne en oplevelsesrig tur med fantastiske udkig over byen,” siger Steen Savery Trojaborg, partner og direktør i Dissing+Weitling.

Læs hele Berlingskes artikel her

Pulserende byliv på flere planer

Fra den 8 kilometer lange supercykelslange udgår der små stikbroer med cykelparkeringsløsninger, servicefaciliteter og adgangsforhold til indkøbscentre og offentlige institutioner og busstationer direkte fra bro til bygning i anden sals højde. 

”I de tætpakkede asiatiske storbyer ser man ofte, at bylivet leves i flere niveauer. Restauranter og butikker ligger langt fra kun i skyskrabernes stueplan, og i kompakte millionbyer som Hongkong og Shanghai fungerer pulserende skyways ofte som indgang til indkøbscentre og offentlige bygninger,” fortæller Steen Savery Trojaborg.

Brobygning på rekordtid

Dissing+Weitling indledte samarbejdet med den kinesiske by i sensommeren, og allerede seks måneder senere står den rekordlange cykelforbindelse færdig: 

”Det har været et intenst samarbejde. Ikke mange uger efter at vi havde sendt de første tegninger af sted til Xiamens bystyre, havde de opført en 90 meter lang mock-up i 1:1. De byggede nærmest broen ligeså hurtigt, som vi kunne nå at sende dem vores tegninger, ” siger Steen Savery Trojaborg. 

Københavnske cykelløsninger inspirerer globalt

I forbindelse med supercykelslangen i Xiamen har Dissing+Weitling trukket på sin rige erfaring fra arbejdet med cykelbroer og supercykelstier for Københavns Kommune. Tegnestuens hovedværk i den forbindelse er den prisbelønnede Cykelslangen, der er blevet et ikon for København som førende cykelby og et vartegn for Københavns høje bymæssige kvalitet som sådan. 

Ud over det netop afsluttede projekt i Xiamen, arbejder Dissing+Weitling i øjeblikket på en håndfuld internationale projekter, som skal forbedre forholdene for cyklister i storbyer verden over, blandt andet en omfattende cykelløsning i Californien. Projektet i Californien er en 80 km lang supercykelsti, og det danske arkitektfirma har stået for planlægning og design af stiforbindelsens mange cykelbroer og ”intersections”. Desuden er firmaet i gang med at tegne på en lang cykelbro i downtown Singapore, der skaber en smuk forbindelse over Kallangfloden.