news

Første spadestik på byggeriet af Køge Nord Station

Første spadestik på byggeriet af Køge Nord Station

Første spadestik på byggeriet af Køge Nord Station

I dag fejrede vi første spadestik på opførelsen af Køge Nord Station. Repræsentanter fra Køge Kommune, Banedanmark, DSB, COBE, COWI, DISSING+WEITLING og byggeriets hovedentreprenør, Bladt Industries, var samlet til en lille festligholdelse for at markere at byggearbejdet nu officielt sættes i gang.

I 2014 udskrev Køge Kommune, Banedanmark og DSB en international projektkonkurrence om Køge Nord Station, og det vindende forslag var tegnet af et rådgiverteam anført af arkitektfirmaet COBE i samarbejde med DISSING+WEITLING arkitekter og COWI. Stationen bliver et trafikalt hovedcenter for hele hovedstadsområdet, og teamets målsætning var skabe et markant vartegn for området og et vartegn for grøn mobilitet i hovedstadsregionen.

Projektets hovedgreb er en 225 meter lang overdækket gangbro, der slanger sig over landets mest trafikerede motorvejsstrækning, Køge Bugt Motorvejen, den eksisterende S-togslinje og den planlagte, dobbeltsporede jernbane for højhastighedstog mellem København og Ringsted. Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 90.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de - på sigt - 8.000 daglige brugere.

Udover gangbroen indeholder projektet også stationsfaciliteter og grønne miniparker samt en visionsplan for udviklingen af området.

I den inviterede projektkonkurrence deltog yderligere tre teams med bl.a. Kengo Kuma (JP), Gottlieb Paludan Architects (DK) og Arep Ville (F). 

Køge Nord Station forventes at stå klar til ibrugtagning i slutningen af 2018.

Se TV2 Lorrys reportage fra begivenheden og hør mere om Køges borgmester forventninger til projektet.