news

DISSING+WEITLING prækvalificeret til spændende konkurrence for bæredygtige almene boliger i Aarhus

FBAB - Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger

FBAB - Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger

Som underrådgiver for SKALA Arkitekter skal vi give vores bud på attraktive almene boliger til handicappede, unge og familier. Sammen med ingeniørfirmaerne Sweco og Spangenberg & Madsen, landskabsarkitekterne fra Green Sustainable Landscape og tilgængelighedseksperten Rie Ollendorff er vi prækvalificeret til AAB’s spændende projektkonkurrence ”Boligområde på Risskov Brynet”.

Arbejdernes Andelsboligforening forventer at få et forslag til en bebyggelsesstruktur med omkring 100 bæredygtige boliger i en høj arkitektonisk kvalitet, der skal indgå i Aarhus’ nye bydel Risskovbrynet. Området ligger i bydelen Risskov og i udkanten af den rekreative, grønne oase Riisskov. Risskovbrynet har en enestående placering tæt på Aarhus bugten, byens infrastruktur og midtbyens mange muligheder. 

Alt byggeri i Risskovbrynet skal være energirigtigt og leve op til de højeste kendte standarder inden for miljø og bæredygtighed, både når det gælder materialevalg, konstruktionsprincipper og udnyttelse af grøn teknologi. Vores forslag til de almene boliger for AAB skal derfor også opnå en guld-certificering indenfor DGNB-ordningen.

I 2014 vandt DISSING+WEITLING en åben to-faset konkurrence om et bud på fremtidens bæredygtige almene boliger - FBAB - udskrevet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Vi glæder os til at trække på vores erfaringer fra FBAB og udsigten til endnu engang at være med til at løse den vigtige samfundsmæssige og medmenneskelige opgave, der ligger i at skabe bæredygtige, velfungerende og attraktive almene boligområder.

Rejsegilde på kompleks lagerbygning for Novo Nordisk

Novo Nordisks kommende PS Warehouse i Hillerød

Novo Nordisks kommende PS Warehouse i Hillerød

Opførelsen af PS Warehouse går nu ind i sine sidste faser, og i dag var projektets repræsentanter derfor samlet for at fejre byggeriets fremdrift med grillpølser, taler og klapsalver. 

Den installationstunge farmateknologiske lagerbygning i Hillerød skal forsyne Novo Nordisks produktionsfaciliteter med råmateriale til fremstilling af medicin til blandt andet diabetespatienter, og dermed styrke den danske farma-gigants interne forsyningskæde.

DISSING+WEITLING har tegnet den 21.000 m2 store lagerbygning i samarbejde med ingeniørfirmaet Alectia. Vores mål var at løse den danske farma-gigants behov for at få en funktionsadskilt tekniktung lagerbygning som har en gennemtænkt logistik med gnidningsløse transportveje til varemodtagelse og levering, og som samtidig danner ramme om den gode arbejdsplads.

Arkitekturen er præget af modernistisk rationalitet med en logisk, funktionel disposition, der skaber optimale betingelser for bygningens komplekse indre logistik. Det store bygningsvolumen er inddelt i en række funktionsadskilte lagerenheder forbundet af en tekniktung ”rygrad”. De mindre volumener danner hver især ramme om en specifik lagerfunktion – køle-, frost-, syre/base-, brand-, og enzymlager - med tilhørende varemodtagelse samt renrumslaboratorier og administrationsfaciliteter.

Byggeriet er efter planen færdigt til indflytning i sommeren 2017.

Læs mere om Novo Nordisk PS Warehouse

Første spadestik på byggeriet af Køge Nord Station

Første spadestik på byggeriet af Køge Nord Station

Første spadestik på byggeriet af Køge Nord Station

I dag fejrede vi første spadestik på opførelsen af Køge Nord Station. Repræsentanter fra Køge Kommune, Banedanmark, DSB, COBE, COWI, DISSING+WEITLING og byggeriets hovedentreprenør, Bladt Industries, var samlet til en lille festligholdelse for at markere at byggearbejdet nu officielt sættes i gang.

I 2014 udskrev Køge Kommune, Banedanmark og DSB en international projektkonkurrence om Køge Nord Station, og det vindende forslag var tegnet af et rådgiverteam anført af arkitektfirmaet COBE i samarbejde med DISSING+WEITLING arkitekter og COWI. Stationen bliver et trafikalt hovedcenter for hele hovedstadsområdet, og teamets målsætning var skabe et markant vartegn for området og et vartegn for grøn mobilitet i hovedstadsregionen.

Projektets hovedgreb er en 225 meter lang overdækket gangbro, der slanger sig over landets mest trafikerede motorvejsstrækning, Køge Bugt Motorvejen, den eksisterende S-togslinje og den planlagte, dobbeltsporede jernbane for højhastighedstog mellem København og Ringsted. Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 90.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de - på sigt - 8.000 daglige brugere.

Udover gangbroen indeholder projektet også stationsfaciliteter og grønne miniparker samt en visionsplan for udviklingen af området.

I den inviterede projektkonkurrence deltog yderligere tre teams med bl.a. Kengo Kuma (JP), Gottlieb Paludan Architects (DK) og Arep Ville (F). 

Køge Nord Station forventes at stå klar til ibrugtagning i slutningen af 2018.

Se TV2 Lorrys reportage fra begivenheden og hør mere om Køges borgmester forventninger til projektet.

DISSING+WEITLING together with COWI to design a new expressway link to boost development in the Philippines

Cebu City and Cordova in the Philippines

Cebu City and Cordova in the Philippines

A team with local engineers DCCD Engineering Corporation, COWI, DISSING+WEITLING and others has been appointed as technical advisors on a new 8-kilometer expressway link in the Philippines connecting Cebu City and Cordova.

The new Cebu-Cordova Link Expressway will provide a much-needed additional route to the Mactan-Cebu International Airport and further enhance economic growth and productivity in the Visayan region of the Philippines.

“The new Cebu-Cordova link will provide an effective short-cut from Cebu, the second largest city in the Philippines to the international airport reducing the car travel with approximately 40 minutes,” says Mogens A. Hviid, Regional Manager South East Asia, COWI.

“It is envisioned to bolster trade activities, create more job opportunities and help reduce economic losses due to traffic congestion. Obviously, we are very proud to become part of such an important infrastructure project and we are looking forward to working closely with MPTDC to reach a high quality result, both in terms of timely delivery, value for money, sustainability and aesthetics,” he adds.

Danish expertise to help curb technical challenges

The location of the new Cebu-Cordova link implicates a range of technical challenges such as a high risk of typhoons.

”To tackle the challenges we will draw on our experiences from previous projects in earthquake and typhoon zones such as the Busan-Geoje fixed link in South Korea, Stonecutters Bridge in Hong Kong and the Izmit Bay link in Turkey, which includes the world’s fourth longest suspension bridge,” says Tina Vejrum, Vice President for Bridges International, COWI.

Construction will start later this year - with project completion eyed by 2020.  The new Cebu-Cordova link will have two lanes in each direction and will feature a main navigation span bridge, along with viaduct approach bridges, a causeway, roadway and toll facilities. The span of the bridge allows for shipping traffic and the link is expected to serve at least 40,000 vehicles daily.

DISSING+WEITLING søger 3D grafiker

Vi har travlt med en lang række internationale broprojekter og spændende konkurrencer. Til at styrke vores team søger vi derfor en arkitekt, 3D grafiker, 3D animator eller lignende med stærke kompetencer inden for 3D-modellering, visualiseringer og animationer. 

Læs mere om jobbet

 

DISSING+WEITLING is looking for a 3D designer

We are working on numerous international bridge projects at the moment as well as exciting architectural competitions. To strengthen our team we are now looking for an architect, 3D designer, 3D visual artist or similar with strong skills in 3D modeling, visualizations and animations. 

Read the full notice

Meet our intern for the fall semester

Kasper Arp

Kasper Arp

Last week, we were joined by our super talented intern for the fall semester, Kasper Arp.

Kasper is studying Architectural Engineering (aka Bygningsdesign) at DTU. He will start his internship at D+W employing his impressive Rhino skills on a nice little project – our Shenzhong Link between Shenzen and Zhongshan in the Guangdong Province in southeastern China. The infrastructural connection has a total length of 24 km including the world’s widest immersed road tunnel, two huge suspension bridges and two artificial islands. DISSING+WEITLING are designing the project in collaboration with COWI. We look forward to exploring Kasper’s skills and advancing his obvious talent.

Rejsegilde på Orbicons nye domicil

Orbicons nye hovedsæde i Høje Taastrup under opførelse 

Orbicons nye hovedsæde i Høje Taastrup under opførelse 

I sidste uge samledes vi med repræsentanter fra bygherre, entreprenører, ingeniører, håndværkere og øvrige aktører for at fejre, at byggeriet af ingeniørfirmaet Orbicons kommende hovedsæde er skredet planmæssigt frem og nu går ind i sine sidste faser. 

Byggeriet er tegnet af DISSING+WEITLING med Orbicon som projekterende ingeniør og opføres som totalentreprise af MT Højgaard. 

Orbicons nye fysiske rammer afspejler ingeniørfirmaets kerneværdier - dialog, udvikling og ansvarlighed. Projektets bærende idé var ønsket om et skabe godt arbejdsmiljø baseret på principperne i New Ways of Working, og domicilets fleksible kontormiljøer er derfor organiseret omkring et indbydende centralt åbent, lyst og grønt atrium.

Bygningens tekniske løsninger afspejler og understøtter Orbicons fokus på at skabe helhedsorienterede og nytænkende bæredygtige løsninger. Derfor opføres byggeriet efter BR 2020 og forventes at opnå den internationale bæredygtighedscertificering DGNB-guld. 

Orbicons nye hovedkontor i Høje Taastrup er på omkring 8.000 kvm og skal huse cirka 300 medarbejdere. Efter planen er det færdigt til indflytning i sommeren 2017.
 

Læs mere om Orbicon på dw.dk

Hisingsbron i Gøteborg et skridt nærmere realisering

Visualisering af den kommende Hisingsbron i Gøteborg, DISSING+WEITLING

Visualisering af den kommende Hisingsbron i Gøteborg, DISSING+WEITLING

I sidste uge offentliggjorde Göteborg Stad, at de nordiske byggegiganter MT Højgaard og Skanska i et joint venture har vundet opgaven om at udføre Hisingsbron i det centrale Gøteborg

Dissing+Weitling vandt den prestigefyldte inviterede konkurrence for broens udformning tilbage i 2013 foran et et stærkt internationalt felt, hvor vi blandt andet kæmpede mod så respekterede navne som Zaha Hadid, Snøhetta og Wilkinson Eyre.

Hisingbron, der i sig selv har et anlægsbudget på 1 milliard SEK, spænder over den centrale del af Skandinaviens mest betydningsfulde kommercielle havn og skal forbinde det centrale Göteborg med Hisingen.

Broen er ca. 350 m lang og har et spektakulært midterfag, der båret af fire markante tårne kan løftes 30 m over vandspejlet. Broens markante design bliver et ikon for havnen og byudviklingen i Göteborg.

DISSING+WEITLING stod i spidsen for vinderforslaget, der blev udarbejdet i tæt samarbejde med ingeniørfirmaerne ELU (Sverige) og Leonhardt, Andrä und Partner (Tyskland) samt Ljusarkitektur (Sverige), som stod for broens spændende belysningskoncept.

Hisingsbron skal efter planen stå færdig medio 2022 og omfatter bil- og sporvognstrafik samt en tilhørende cykel- og gangsti.

 

Se flere billeder af projektet på dw.dk

Læs mere om nyheden på building-supply.dk

Projektets officielle hjemmeside: goteborg.se

Cykelslangen og Bryggebroen nævnt i Politikens guide til en oplevelsesrig weekend ved Københavns vandside

Foto: Rasmus Hjortshøj - COAST Studios

Foto: Rasmus Hjortshøj - COAST Studios

Politiken guider til en spændende weekend i København, hvor turen blandt andet går over Cykelslangen og Bryggebroen

LØRDAG
3. Klokken 10: På cykel over byens vartegn

Byplanlægning og infrastruktur kan skabe og forvandle byrum og indimellem ændre folks liv. Arkitekterne Dissing+Weitling har med Bryggebroen og Cykelslangen skabt nye vartegn og gjort livet lettere for mange københavnere; Islands Brygge er flyttet tættere på Vesterbro. Begynd dagen med en tur over Cykelslangen fra 2014. Med start ved Fisketorvet snor den 230 meter lange bro sig ind og ud mellem de omgivende bygninger i første sals højde. Ved Allers hovedsæde afløses den af den 190 meter lange Bryggebroen, som blev etableret i 2006 som den første bro over havnen i mere end 50 år. Den strækker sig fra Havneholmen til foden af Frøsiloen, et af Bryggens fineste eksempler på genanvendelse af gammelt industribyggeri. I stil med Pont de l’Archevêché og Pont des Arts i Paris har den karakter af kærlighedsbro – låse symboliserende evig kærlighed mellem par er låst fast i broens gelænder.

Læs artiklen her: "En weekend i: Oplev Københavns vandside"
Læs mere om projektet: Cykelslangen

The City of Copenhagen awarded with a special recognition by The European Prize for Urban Public Space

Special Recognition awarded for Copenhagen's focus on improving the infrastructure for cyclists and pedestrians

The Jury has decided to create a special category in order to recognise the public policies introduced and supported by the city of Copenhagen.

It hopes in this way to draw attention to its determination and persistence in reconquering public space from private vehicles, which formerly overran it, so that it can be used by pedestrians and cyclists. All of these policies are the result of a commitment to ensure that a good quality of urban life is available for everyone. This resolve is now patent in the considerable number of interventions supported by the metropolitan area of Copenhagen among the 25 finalists in this most recent award of the Prize - among those Cykelslangen, designed by DISSING+WEITLING architecture.

For more information: European Prize for Urban Public Space
Read more about the project: Cykelslangen

København får en international særpris for evnen til at skabe interessante rum i byen

Rasmus-Hjortshoj---Cykelslangen-FRAME-13.jpg

København har netop vundet den internationalt anerkendte arkitekturpris Den Europæiske Pris for Offentlige Byrum, fordi byen fokuserer på og formår at skabe brugbare og nytænkende byrum. Prisen er en særpris, for det er første gang nogensinde i den eksisterende pris’ 16 år lange levetid, at en hel by hædres og ikke kun specifikke byrum.

Forklaringen på det er, at tre af de samlet set 25 finalistprojekter er beliggende i København. Den 190 meter lange Cykelslangen, Danmarks travleste trafikknudepunkt Ny Nørreport Station og byens første klimatilpassede byrum, Tåsinge Plads.

"Juryen har besluttet at oprette en særlig kategori for at anerkende de tiltag, som er indført og støttet af Københavns Kommune. Håbet med prisen er at gøre opmærksom på Københavns beslutsomhed og vedholdenhed i forsøget på at generobre det offentlige rum fra private køretøjer, så det kan blive brugt af fodgængere og cyklister," står der i den skriftlige begrundelse for Københavns pris.

"Det er noget ganske enestestående med denne særpris. Ikke bare glæden ved at Cykelslangen værdsættes for at løfte et byrum, men det unikke i at være en del af Københavns byrumspolitik sammen med Nørreport Station og Tåsinge Plads. Projekter, der gør København til noget særligt. Et særligt godt sted at være. Det sætter Prisen fokus på og det er noget, der har gennemslagskraft internationalt. For København og for os som praktiserende arkitekter."

- Steen Savery Trojaborg, Adm. Direktør, Partner & Arkitekt MAA hos DISSING+WEITLING architecture.

Se artiklen her: Berlingske
Læs mere om projektet: Cykelslangen

The European Prize for Urban Public Space

The Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) has announced the finalists for the 2016 European Prize for Urban Public Space. An international jury of architects, critics, and directors of museums and institutions from across the continent selected 25 projects from 276 entries representing 33 countries. Copenhagen is represented by three unique projects, Cykelslangen by DISSING+WEITLING architecture, Nørreport Station by COBE and Gottlieb Paludan architects and The Refurbishment of Tåsinge Square by GHB Landscape Architects. 

The winners and special mentions of the 2016 European Prize for Urban Public Space will be revealed at the award-giving ceremony held today at 6.30 pm. You can follow the ceremony via LiveStream: Awards ceremony of the 2016 European Prize for Urban Public Space

Mersey Gateway Crossing under construction

Architects Jesper B. Henriksen and Kasper Svanberg from DISSING+WEITLING architecture recently visited the construction site of the Mersey Gateway Crossing, which they helped envision and design.

For more information regarding the project: Mersey Gateway  

Se vores vinderprojekt til en ny gangbro ved Sofiero Slot i Helsingborg

Den nye S-formede bro over ravinen ved Sofiero Slot finder sin inspiration i parkens bakker og raviner, buede stier og udsigtspunkter. Broen skal fungere som en attraktion i sig selv, uden at tage fokus fra Sofiero Slot og dets omgivelser. Beplantningen i ravinen og dens skønhed skal bevares, og ved at skabe en let bro med et enkelt spænd uden strukturelle understøtninger undgår vi at forstyrre vuet over den smukke grønne ravine.

Se mere 

DISSING+WEITLING presented our ideas on infrastructure and accessibility at the Romanian Design Week 2016

DISSING+WEITLING's ideal design solutions for the Super Cycle Highways were presented by architect Jakob Rolver, as one of five Nordic proposals at the Romanian Design Week 2016. Through bridge and tunnel design, the solutions are aiming to improve accessibility and provide better connections for Copenhagen's numerous cyclists. With examples from DISSING+WEITLING's solutions in the greater Copenhagen area, Jakob Rolver explained how the ideal design solutions can be applied in cities worldwide.

For more information: Supercykelstier

DISSING+WEITLINGs gangbro ved Køge Nord Station på CNN's liste over verdens mest spektakulære broer

Vores kommende gangbro ved Køge Nord Station har fået international opmærksomhed fra selveste CNN.

DISSING+WEITLINGs 225 meter lange slangede gangbro ved Køge Nord Station har sneget sig ind på den store amerikanske medievirksomhed CNN's liste over verdens mest spektakulære nye broer. Projektet er udviklet i samarbejde med COBE og COWI.

Se mere her: Artikel