news

Køge Nord Stations enorme broelementer løftet på plads

  Foto: Dansk Drone Netværk

Foto: Dansk Drone Netværk

Opførelsen af Køge Nord Station tog syvmileskridt i weekenden, da to enorme broelementer, som hver vejer 150 tons, blev hejst på plads over Køge Bugt Motorvej.

Der er ikke længere langt fra visualisering til færdig station, efter to af i alt seks broelementer til Køge Nord Station i weekenden blev hejst på plads. Klokken 8 fredag morgen begyndte arbejdet med at hejse det første broelement, mens det andet broløft fandt sted lørdag over Danmarks mest trafikerede motorvej, Køge Bugt Motorvejen. Hver af de to broelementer vejer omkring 150 tons og er 40 meter lange, så præcision og plads var weekendens nøgleord.

”I forhold til planen er det gået aldeles fremragende her i weekenden. Det bærer tydeligt præg af, at arbejdet med at få løftet de to elementer på plads, har været godt planlagt”, siger Banedanmarks projektleder Bjørn Lykke Jensen. 

Køge Nord Station er skabt af DISSING+WEITLING, COBE og COWI og bliver et trafikalt hotspot for hele hovedstadsområdet. Stationens placering i det unikke kryds, hvor højhastighedstog, lokaltog og motorvej mødes, betyder, at den på sigt vil have op mod 8.000 daglige pendlere, mens den 225 meter lange gangbro bliver en byport til København for de omkring 100.000 dagligt passerende. 

Ifølge planen bliver de sidste broelementer monteret i sidste halvdel af august, mens man forventer, at stationen åbner sommeren 2019.

For mere information