news

Ny bro tegnet af DISSING+WEITLING architecture indviet i de Schweiziske Alper

Den 18. oktober 2018 blev ’snoren klippet’ for Zweite Hinterrheinbrücke – den raffinerede ’lillesøsterbro’, designet af DISSING+WEITLING architecture. Den nye bro akkompagnerer den historiske Erste Hinterrheinbrücke fra 1895, og er beliggende i alpelandskabet i kantonen Graubünden på den smukke Albula-rute. Togruten er optaget på UNESCOs verdensarv-liste, og den helt særlige naturmæssige og historiske kontekst har sammen med særlige tekniske udfordringer, været afgørende for udformningen af den nye broarkitektur.

En anselig gruppe af lokale politikere, internationale medier, involverede parter og almindeligt nysgerrige var mødt op til den officielle indvielse, hvor et tog for første gang gled over Zweite Hinterrheinbrücke, og den 1000 ton tunge stålkonstruktion dermed bestod belastningstesten.

Den vellykkede indvielse betyder, at den daglige togdrift nu kan åbne som planlagt den 4. november, og den 120 år gamle ’storesøster-bro’ kan aflastes og renoveres.

Bild_neue_Hinterrheinbruecke (1).jpg

Komplementært brodesign

Zweite Hinterrheinbrücke står på stedet, hvor Rhinens to primære bifloder mødes og flere historiske broer væver sig ind i landskabet. Broen er karakteriseret ved et ’gennemsigtigt’ og minimalistisk design, der omhyggeligt tager hensyn til det omkringliggende landskab, og samtidig gør, at den altid ses sammen med den gamle tætliggende bro. De to nabobroer fremstår derved som et ensemble. Deres samhørighed kan ses i proportioner og lethed – den nye bro består af et ståltrug båret af V-formede stålarme hvilende på betonpiller, der flugter den gamle bros piller.

Broen bærer en jernbane over Hinterrhein-floden og A13-motorvejen, som forøger rejsefrekvensen på ruterne Chur - St. Moritz og Chur - Disentis-Muster.

Neue_Hinterrheinbruecke_-_Visualisierung_von_oben_.jpg

De samlede omkostninger for både renovation og forstærkning af den gamle bro og den nye 200 meter lange ”Sora Giuva” (”lillesøster”) beløber sig til 36 millioner schweiziske franc, hvoraf de 14 milioner går til den nye bro over Hinterrhein.

DISSING+WEITLING architecures brodesign vandt i en åben international konkurrence afholdt af Rhätische Bahn AG i 2015, og broen er realiseret i samarbejde med landskabsarkitekt Hager Partner AG og ingeniørerne Flint&Neill og Walt+Galmarini AG.

 Se flere fotos og tegninger og læs mere i pressemeddelelse (tysk) fra Rhätische Bahn.

Fotokredit
DISSING+WEITLING architecture
Roman Sidler
Stéphane Braune
Andreas Galmarini
Matthias Lundin