news

DISSING+WEITLING vinder konkurrence om ny højspændingsmast til fremtidens elforsyning

dissing-weitling-energinet-thorgi.jpg

Når der skal etableres stærkstrømsforbindelser i Syd- og Vestjylland i de kommende år, forventer Energinet, at ledningerne bliver båret af den nye mastetype Thor-gi. Energinet har netop valgt ingeniørgiganten Rambøll og arkitektfirmaet Dissing+Weitling til at færdigtegne og projektere den innovative nye elmast.

Rambøll og Dissing+Weitling er udpeget til at færdigprojektere den nye mastetype
Thor-gi, som Energinet ønsker at anvende til at udbygge transmissionsnettet – som transporterer strøm over længere afstande. Næsten halvdelen af den strøm, Energinet transporterer, er produceret af vedvarende energikilder. 

Den nye mastetype er en videreudvikling af den traditionelle højspændingsmast, der er en gitterkonstruktion samlet af elementer i vinkeljern. Den nye mast er også en gitterkonstruktion, men med elementer i rør, som giver mulighed for et skabe et mere elegant design, der desuden er lettere at montere og vedligeholde end hidtidige højspændingsmaster.

Kompliceret konstruktion kræver ekspertise

Gitterkonstruktionen af rør stiller høje krav til rådgivernes ekspertise, da samlingerne er mere komplicerede end på normale elmaster. Fordelen ved den nye konstruktion er dog, at man kan skabe en lavere og mere elegant konstruktion i landskabsbilledet end hidtil, med langt færre elementer.

"Man har ikke hidtil set højspændingsmaster udformet som gitterkonstruktioner af rør, men løsningen vil give et lettere udseende, og stålets egenskaber udnyttes optimalt. Sammen med Dissing+Weitling skal vi kombinere elegant udformning med enkel fremstilling og montage, uden at gå på kompromis med funktionen. Det er en spændende udfordring", siger Mogens G. Nielsen, chefrådgiver hos Rambøll Energi. 

Rambøll har designet mere end 100.000 gittermaster af rør til mobiltelefoni over hele verden og bringer dermed solid erfaring med ind i projektet. Projekteringen af Thor-gi masten bygger desuden videre på et langvarigt samarbejde mellem Rambøll og Energinet, som gennem en menneskealder har arbejdet sammen om elforsyningsopgaver.

Nyt marked for Dissing+Weitling

Udformning af elmaster er en ny type opgave for Dissing+Weitling, men det nye arbejdsområde ligger i fin forlængelse af firmaets stærke designtradition og mange erfaringer med at tegne teknisk udfordrende infrastrukturelle løsninger. 

"Selv når vi tegner store brokonstruktioner, er det ud fra en ambition om at skabe harmoniske strukturer, som glider naturligt ind i landskabet med en diskret og underspillet elegance. Dette er også et vigtigt parameter i forbindelse med højspændingsmaster", siger Jesper Henriksen, partner i Dissing+Weitling. 

"Vi har netop udvidet vores team med en erfaren ekspert inden for design af elmaster. Den nye ekspertise lægger sig fint op ad vores øvrige kompetencer, og vi er glade for allerede at have vundet vores første opgave inden for området. Det bliver et spændende samarbejde med Rambøll og Energinet".

Rejsegilde for Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger

IMG_1752_edit-16-9.jpg

I sidste uge kunne vi fejre rejsegilde på FBAB – Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger. Sammen med Koldings borgmester, bygherren Lejerbo, totalentreprenøren Egil Rasmussen og ikke mindst DISSING+WEITLINGs samarbejdspartnere fra Wissenberg og MOVE kunne vi glæde os over, at byggeriets første boliger snart står klar til deres kommende beboere.

Lyden af energisk byggeplads var i sidste uge skiftet ud med lyden af lovprisninger ved rejsegildet for FBAB – Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger – i Seest ved Kolding. De første af i alt 35 almene boliger står næsten færdige, og det blev fejret af Lejerbo og alle, der har haft del i realiseringen af det ambitiøse projekt. Koldings borgmester, Jørn Pedersen, havde rosende ord til FBAB, der for kommunen markerer starten for en ny måde at tænke almene boliger på i Kolding. For totalentreprenøren Egil Rasmussen har projektet – med sin særligt bæredygtige profil – været en spændende udfordring, der har skabt stor omtale og øget opmærksomhed fra potentielle samarbejdspartnere og kunder.
 
Fyrværkerigrundens dramatiske fortid lægger grund til fremtidens bæredygtige boliger

For næsten 14 år siden eksplodere fyrværkerifabrikken i Seest og efterlod den store grund øde og forurenet. FBAB bliver starten på en ny historie, der tager udgangspunkt i attraktive familieboliger med fokus på fællesskab og bæredygtighed. Sammen med landskabsarkitekterne fra MOVE har vi bestræbt os på at flette bebyggelse og landskab sammen i en ny helhed, og vores overordnede vision for projektet var at skabe grobund for både formelle og uformelle fællesskaber. 

FBAB-PER-46A.jpeg

Traditionsrigt håndværk til fremtidens boliger
 
Social og ressourcemæssig bæredygtighed har været udgangspunktet for vores udformning af FBAB. Den ressourcemæssige bæredygtighed kommer især til udtryk i brugen af miljøvenligt træ som byggeriets gennemgående materiale. Ved at bruge miljøvenligt træ i både fundamenter og den øvrige konstruktion er vi vendt tilbage til det traditionsrige danske bygningshåndværk, men har tænkt det ind i en ny og bæredygtig kontekst.

Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger var repræsenteret på La Biennale di Venezia i 2016 og er pt med på DAC’s åbningsudstilling i BLOX. Udstillingen hedder Welcome Home og undersøger, hvordan vi kommer til at bygge og bo i fremtiden.

For mere information om Welcome Home på DAC

Welcome Home – oplev fremtidens bæredygtige almene bolig i det nye DAC

FBAB-TYP-A-PER-02O_ed.jpg

DISSING+WEITLING vandt i 2014 en prestigefyldt konkurrence om at skabe fremtidens bæredygtige almene bolig. Byggeriet af vores vinderforslag er godt undervejs og fejrer snart rejsegilde, men projektet kan også opleves i mindre skala på Dansk Arkitektur Centers åbningsudstilling i BLOX, som åbner denne weekend. Udstillingen har titlen Welcome Home og sætter fokus på vores bolig – hjemmet som rammen om det gode liv.

»Arkitekter tegner huse. Mennesker skaber hjem. Derfor er arkitekturen intet sted så nærværende og afgørende, som i de bygninger, der danner rammen om det levede liv. Hvor, hvordan og med hvem, man bor, betyder uendeligt meget for livskvaliteten. Netop derfor er hjemmet rammen for den første udstilling i Dansk Arkitektur Centers nye hjem i BLOX«, så smukt er det formuleret i introduktionen til DAC's åbningsudstilling i deres nye hjem i hjertet af BLOX.

»Welcome Home er en opdagelsesrejse i danskernes boliger. Udstillingen viser de historiske nybrud, der har formet måden, vi bor på – fra industrialisering og verdenskrige til megacities og truende klimakriser. Den sætter fokus på de aktuelle udfordringer, der påvirker vores boliger i dag. Og den undersøger, hvordan vi kommer til at bygge og bo i fremtiden«.

dw-fbab-torben-sigh-licitationen.jpg

Fremtidens bæredygtige almene bolig

DISSING+WEITLING er repræsenteret på udstillingen med vores vinderforslag til FBAB – Fremtidens Bæredygtige Almene Bolig. Konkurrencen blev afholdt i 2014 af det daværende Ministerie for By, Bolig og Landdistrikter. Formålet var at finde den bedste løsning til et byggeri, som kan fortsætte den stærke danske tradition inden for boligarkitektur og fremme udviklingen af bæredygtighed i de almene boliger.

Vores bud på fremtidens bæredygtige almene bolig er tegnet til den såkaldte Fyrværkerigrund i Seest ved Kolding. Projektet er skabt i samarbejde med MOVE og Wissenberg med Lejerbo som bygherre ud fra en grundlæggende tanke om at sætte bæredygtighed og fællesskab som ramme for det gode liv. 

Projektets hovedgreb var at flette bebyggelse og landskab sammen til en ny helhed, hvor landskabelige kig og terrænets skrånende topografi bevares, optages og præciseres af bebyggelsen. Visionen var at skabe en arkitektonisk ramme for det gode liv via bæredygtighed. Gennem bæredygtighed finder fællesskab, trivsel og klima en fælles platform. Private uderum flettes sammen med sociale fællesarealer og det omgivende landskab for at skabe grobund for fællesskab, tryghed og livskvalitet.

Fremtidens Bæredygtige Almene Boliger har været lidt længe undervejs, men kan fejre rejsegilde i næste uge, så de første boliger kan snart byde sine beboere velkommen. 

Welcome Home er udviklet af Dansk Arkitektur Center i partnerskab med Realdania og Bolius med Realdania som hovedsponsor. 

Udstillingen kan opleves indtil den 23. september 2018.

Foto: Torben Sigh, Licitationen Byggeriets Dagblad

For mere information

DISSING+WEITLING wins large-scale pedestrian project in China

dissing-weitling-xiamen-footpaths-viewpoint-2500px.jpg

A year after the opening of the world’s longest bicycle bridge in Xiamen, DISSING+WEITLING has won yet another large-scale infrastructure project in the Chinese city. A 20-kilometre network of footpaths and no less than seven spectacular footbridges will create outstanding experiences for the city’s pedestrians in the exchange between bustling urban life and scenic nature.

Last year, under extensive media coverage, the City of Xiamen opened the world’s longest bicycle bridge – Xiamen Bicycle Skyway – with the ambition to improve conditions for cyclists in the hectic Chinese traffic. Once again, Xiamen has chosen to focus on improving conditions for soft road users – this time the pedestrians.

The city’s vision is to create a large-scale network of footpaths, elevated footpaths and footbridges, which will lead residents and visitors through the mountainous landscape of Xiamen and connect city and nature. The proposal from world-leading Danish bridge architects Dissing+Weitling was recently chosen as the winner in an international design competition to envision the ambitious project. 

Scenic footpaths with seven spectacular footbridges

Xiamen is a modern metropolis with a pulsating city-life and a hectic industrial port situated on a mountainous island with a luscious vegetation supported by a mild climate. The network of footpaths will bring the city’s residents and visitors into the mountains and connect the vibrant cityscape with the peaceful landscape. For this reason, one of Dissing+Weitling’s biggest challenges in designing the project was to create a coherent yet flexible design language that would be able to adapt to the different contexts.

»The 20-kilometre route creates a new connection between city and nature – a system of elevated footpaths and footbridges that run through the city and across the island as a scenic, recreational artery. It will be a major attraction for the city and possibly become an icon for Xiamen that can attract tourists from all over the world«, says Steen Savery Trojaborg, partner and CEO at Dissing+Weitling, and continues:   

»Seven unique footbridges appear as beacons in the landscape and create a link between parks, forests and viewpoints. A leisurely route filled with scenic experiences that brings people out into the nature while affecting the unique flora and fauna as little as possible. It will be a fascinating experience to walk among the treetops and see the city and landscape unfold from a new perspective«.

dissing-weitling-xiamen-footpaths-mountains-2500px.jpg

Danish momentum in Xiamen

Winning yet another infrastructure project in Xiamen with JSTI Engineering, Dissing+Weitling continues their momentum in the Chinese city after the opening of Xiamen Bicycle Skyway in 2017. In close cooperation with local authorities, the winning proposal is currently being further developed and adapted to the city’s wishes. The comprehensive project has been named Xiamen Footpaths, and is expected to be completed already next year.

»Once again, Xiamen manifests its ambitions in regards to sustainable infrastructure with an incredibly ambitious project, which both functionally and aesthetically will set new standards for green mobility and recreational experiences in cities all over the world«, ends Steen Savery Trojaborg.

For more information

DISSING+WEITLING appoints new Associate

sja_profile_hires.jpg

Steen Jastrup joins DISSING+WEITLING’s management team as Associate.

Steen graduated from the Aarhus School of Architecture in 2001 and was soon after employed by Schmidt Hammer Lassen architects where he gained considerable experience in designing large-scale public buildings. Since 2009, Steen has been an important part of DISSING+WEITLING’s work with infrastructure and buildings all over the world. 

In recent years, Steen has been the driving force behind multiple high-profile projects in China, such as the record-breaking 24-kilometre Shenzhen-Zhongshan Link, which is currently under construction, and Xiamen Bicycle Skyway, the world’s longest bicycle bridge, which opened last year. Most recent, Steen was Lead Architect on our winning proposal for Xiamen Footpaths, a 20-kilometre network of scenic footpaths and seven spectacular footbridges in the southeastern Chinese city of Xiamen.

DISSING+WEITLING’s presence in China will be Steen’s primary focus in his new role as Associate. 
 

Sofiero Footbridge opens to the public

dw-sofiero-footbridge-opening-people.jpg

This weekend saw the official opening of Sofiero Footbridge. Located in the popular park of Sofiero Castle near Helsingborg, the slender curved steel bridge will give visitors an enhanced experience of the beautiful castle gardens.

The Sofiero Footbridge – aka Sofia’s Bridge – is a light and almost transparent S-curved steel construction, elegantly floating above a rhododendron-filled ravine. The bridge has taken its S-shape from the winding pathways in the romantic park, making the crossing into a delightful event with shifting perspectives of the lush surroundings. 

dw-sofiero-footbridge-opening-castle.jpg

The slender 57-metre footbridge is one of the smallest bridges DISSING+WEITLING has ever designed, but it was nonetheless challenging. Schlaich Bergerman Partner was our structural engineers on the project and it was constructed and installed by Bladt Industries, the main contractor.

Every year, thousands of visitors come to Sofiero to enjoy the flowering beauty, the royal tradition and the wonderful views over Øresund. At the opening, the bridge held more than 200 people at the same time.

For more information
 

DISSING+WEITLING vinder konkurrence om volumenstudier for erhvervsgrund i Valby

dw-ncc-glk.jpg

DISSING+WEITLING har netop vundet en volumenstudiekonkurrence for NCC i forbindelse med deres erhvervelse af en attraktiv byggegrund i Valby, et af hovedstadens stærke vækstområder.

En af Nordens største entreprenørvirksomheder, NCC, har erhvervet en yderst attraktiv byggegrund i den sydlige del af Valby. For NCC rummer grunden et stort potentiale i forhold til deres overordnede ønske om at skabe innovativt, levende og bæredygtigt erhvervsbyggeri i hovedstadsområdet.

Grunden ligger på Gammel Køge Landevej - i et område tidligere mest forbundet med industrivirksomheder - men den rivende udvikling i området har åbnet op for nye typer erhverv. Placeringen er ideel i forhold til motorvejsnettet og offentlige transportmuligheder, som i de kommende år bliver yderligere forstærket med udvidelsen af metroen og den kommende Ringstedbane. 

NCC inviterede to tegnestuer til at lave indledende volumenstudier for grunden, og valgte DISSING+WEITLING til at fortsætte den videre skitsering. Skitsering og projektering af fleksibelt erhvervsbyggeri, identitetsskabende firmadomiciler og moderne workspaces er en af vores spidskompetencer, og vi ser frem til at fortsætte samarbejdet med NCC på Gammel Køge Landevej.

På nuværende tidspunkt har NCC indledt en dialog med Københavns Kommune om mulighederne for grunden og udarbejdelse af ny lokalplan.

DGNB certificeringer i medvind

H29_01_Orbicon _TEMP_4_low_ed.jpg

Den danske byggebranche er for alvor ved at tage bæredygtighedsordningen DGNB til sig. I årets første måneder er der allerede planlagt dobbelt så mange certificeringer som i hele 2017. Hos DISSING+WEITLING har man længe været tilhænger af ordningen, der giver branchen en fælles standard for bæredygtigt byggeri.

Bæredygtigt byggeri er ikke længere et sjældent syn i den danske byggebranche. Flere og flere bygherrer har fået øjnene op for de mange langsigtede fordele, der er ved at bygge bæredygtigt frem for konventionelt. Green Building Council, der står bag DGNB certificeringen for bæredygtigt byggeri, kan afsløre, at der alene i årets første måneder er planlagt dobbelt så mange DGNB certificeringer sammenlignet med hele 2017. 

DGNB certificeringen har til formål at skabe en samlet standard inden for bæredygtighed for hele den danske byggebranche. Ved at skabe nogle fælles retningslinjer for branchen bliver det nemmere at sikre bæredygtighed gennem hele leverandørkæden, da producenterne så kan være sikre på, at der et marked for deres bæredygtige produkter.

Uddannelse af branchen

I disse dage oplever byggebranchen god medvind, og det er derfor positivt at se, at flere bygherrer har planlagt DGNB certificeringer. Branchen er dog langt fra i mål, når det kommer til at videreformidle værdien af bæredygtigt byggeri til potentielle købere og lejere. Det er især hos de store mæglerfirmaer, at den bæredygtige dagsorden kan forbedres. 

DISSING+WEITLINGs Gitte Sørensen har været DGNB konsulent siden 2014, og én af hendes fornemmeste roller er blandt andet være med til at uddanne ejendomsmæglere, så de bliver endnu bedre til at formidle merværdien ved bæredygtigt byggeri til købere og lejere. 

Derudover har Gitte været en vigtig del af flere af DISSING+WEITLINGs bæredygtige byggerier og blandt andet sørget for at implementere DGNB-principperne på i skitseringen og projekteringen af Orbicons nyopførte hovedsæde i Høje-Taastrup, der er certificeret med guld efter DGNB-standarden.

Læs mere hos Berlingske Business
 

DISSING+WEITLING on winning team for urban planning competition in Aarhus

kulkransporet-tower-night-2500px.jpg

Our team created an ambitious plan for a diverse and sustainable urban area around Kulkransporet, a developing area at a former industrial site. Kulkransporet will become a lively, vibrant area as well as creating a connection between the city centre of Aarhus and the city’s southern port district.

In an integrated design process with team leaders Transform accompanied by Lendager Group, VEGA landskab and Søren Jensen engineers, DISSING+WEITLING collaborated in creating the winning proposal for the development of the urban area around Kulkransporet. Based on the fantastic industrial character and bohemian spirit of the site, our ambition was to create an attractive recreational and commercial area that embraces every citizen and their initiatives. 

With functions such as a city life office, a recycling centre, a place for socially vulnerable individuals and a socio economic eatery that unites all users in a stronger community, Kulkransporet will become a vibrant recreational attraction and create a connection between the city centre of Aarhus and a developing former industrial area in the city’s southern port district. 

Kulkransporet is the name of an existing industrial relic, a 150-metre long and 6-metre high concrete structure for a former coal-lifting crane. This structure will form the base for a platform that connects to two new towers and a pedestrian bridge linking to the city centre. Besides the platform and the towers with different functions, Kulkransporet will entail a green park, a public square and other urban spaces.

kulkransporet-aerial-2500px.jpg

The area’s distinct identity, life and architecture have been a great inspiration in the creation of the urban spaces. A vibrant mélange of creatives, entrepreneurs and established companies already exists in the area, and our aim with the proposal was to sustain and enhance this unique vibe. 

Our proposal impressed both the appointed judges and the representatives from the City of Aarhus, and we are looking forward to continue our collaboration with the city officials and our great team members in order to get this exciting project realized.

For more information

A delicate precision job – Sofiero Footbridge now installed

The 40-ton Sofiero Footbridge was lifted into place yesterday. Located over a lush rhododendron-filled ravine in the popular park of Sofiero Castle near Helsingborg, the slender 57-m curved steel bridge will give visitors an enhanced experience of the beautiful park when it opens to the public this spring.

The Sofiero Footbridge – aka Sofia’s Bridge – is a light and almost transparent curved steel construction, elegantly floating above a lush ravine. The bridge has taken its S-shape from the winding pathways in the romantic park, making the crossing  into a delightful event with shifting perspectives of the lush surroundings. 

With the design, our aim was to create a bridge that could be constructed with minimal impact on the vegetation in the ravine below. A bridge that could be fabricated off-site in two or three sections, assembled on location and lifted into place by mobile cranes, dropped down as a structurally self-contained element delivering a vertical load only at the abutments. Schlaich Bergerman Partner was our structural engineers for the project.

As you can see in the spectacular video above, the contractor, Bladt Industries, took great care in not harming the surrounding trees and vegetation when they installed the bridge in yesterday’s winter wonderland. The bridge will open to the public on April 14.

For more information

DISSING+WEITLING wins design award for competition proposal

Geumgang Pedestrian Bridge_Brochure_Side_01_2500px.jpg

Even though our proposal for a new pedestrian bridge for Geumgang in South Korea only came in second in the design and build competition, The Korean Society of Civil Engineers recognised our design concept, selecting the spectacular bridge as winner of the HSB Award 2017. The award acknowledges high performance steel bridge structures in South Korea.

The competition brief asked for a round bridge for pedestrians and bicyclist that would not only get people across the river, but to a higher degree act as a destination in itself with facilities for activity and leisure. The client, The City of Geumgang, also had the ambition that the bridge should act as a celebration of Korean history and culture.

For our design concept, we were highly inspired by the intricate symbolism in the South Korean flag. The round Taegeuk with the interlocking semi-circles, symbolizing balance, became a recurrent motif in our design on many different levels. The Taegeuk not only inspired the dynamic interplay between the covered and uncovered areas of the bridge, the geometric shape also inspired the way the bike path is separated from the pedestrian areas. 

In technical terms, our design is a steel box girder supported by quadropod pylons. We collaborated with the South Korean steel manufacturing and construction giant POSCO for the design and build contract for the project.

The HSB Award was collected by a representative from POSCO on behalf of DISSING+WEITLING at an official ceremony earlier today.

For more information and pictures

DISSING+WEITLING søger arkitekt til broer og infrastruktur

facebook-news2.jpg

DISSING+WEITLING har travlt med en lang række spændende, internationale projekter og konkurrencer. Til at styrke teamet søger vi nu en arkitekt med minimum fem års erfaring og gerne med stærke kompetencer inden for design af broer og øvrig infrastruktur. 

DISSING+WEITLING hører til blandt verdens førende brodesignere, og vi arbejder sammen med verdens bedste broingeniører. Vores projekter spænder fra imponerende konstruktioner som Storebæltsforbindelsen og Stonecutters Bridge i Hong Kong til elegante stibroer som Cykelslangen i København. Inden for de seneste år har vi vundet flere prestigefulde nationale og internationale konkurrencer som fx Shenzhong Link i Kina, Hisingsbron i Gøteborg, Storstrømsbroen og Køge Nord Station.

Opgaver

Skitsering og projektering af broer og øvrig infrastruktur

Kvalifikationer

Arkitekt med minimum fem års erfaring
Erfaring med lignende opgaver er et plus
Erfaring med AutoCad og 3ds Max eller Rhino
Sans for formgivning og materialer
Gode samarbejdsevner og evne til at arbejde selvstændigt
Evne og lyst til at arbejde i et dynamisk og internationalt miljø

Ansøgning

Send os din ansøgning med CV og portfolio til job@dw.dk.

Stillingen ønskes besat hurtigst muligt. Vi læser ansøgninger og holder samtaler løbende. Ansøgninger behandles fortroligt. 

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte partner Jesper Henriksen på tlf. 32835000.
 

DISSING+WEITLING prequalified for large infrastructure project in Toronto

toronto-01.JPG

As part of a team led by local contractors Dragados Canada and Bot Construction Group, DISSING+WEITLING has been shortlisted for a competition to design, build and finance a new rail grade separation in Toronto, including connected public realm enhancements.

The Davenport Diamond Rail Grade Separation will include a new railway bridge, pedestrian underpasses and public realm enhancements such as new pedestrian and bicycle routes. The estimated financial project scope is CAD 200 mio. 

The project is part of a larger infrastructure plan to provide faster, more frequent and convenient transit service across the Greater Toronto and Hamilton Area over the next decade. The aim is to enhance the quality of life for commuters in the area by increasing their mobility and reducing their daily travel time.

The clients, Infrastructure Ontario and Metrolinx, has selected three teams based on their construction capability, experience, qualified personnel and financial capacity to deliver a project of this size and scope. The teams have been invited to respond to a request for proposals in early 2018.

As one of the world’s leading architecture firms when it comes to bridge design and infrastructural solutions, DISSING+WEITLING has solid experience with designing large infrastructure projects all over the world. One of Canada’s most anticipated infrastructure projects these years is the New Champlain Bridge over the Saint Lawrence River in Montréal. The 3.3km bridge is currently under construction with completion expected in 2018.

For more information

Bicycle bridges enrich Copenhagen and society as a whole

A new report published by the City of Copenhagen makes it clear that the city’s many bicycle bridges are a socio-economic success. They make Copenhagen even more attractive to bicyclists and benefit society both economically and environmentally. Several future bicycle bridges in Copenhagen are already in the pipeline - of which DISSING+WEITLING has already designed two.

The Danish newspaper Politiken and online media BygTek has recently brought articles about the benefits of Copenhagen’s bicycle infrastructure. According to a new report published by the City of Copenhagen there are several benefits of projects such as The Bicycle Snake, including how it enhances bicyclists’ mobility and saves them time. In addition, one in two feel safer and three out of four experience increased comfort because of The Bicycle Snake.

When it comes to aesthetic enhancement, the bridge has also had a large impact, becoming a visual icon and an attraction in itself. The City of Copenhagen has a goal of becoming the best bicycle city in the world and is, at the same time, striving to become CO2 neutral by 2025. In both cases, The Bicycle Snake and the other bicycle bridges are contributing comprehensively in reaching these goals.

Time saving and CO2 reducing

When it comes to the socio-economic benefits of The Bicycle Snake, the most notable fact is that the socio-economic return of the bridge is nine percent, which is high compared to other large infrastructure projects such as the Metro City Ring, just to name an example. The reason for this remarkable return is that The Bicycle Snake creates a daily time saving of 380 hours and at the same time reduces Copenhagen’s CO2 emissions by 87 tons each year.

In relation, it has been known for a long time that Bryggebroen, or The Quay Bridge, also designed by Dissing+Weitling, is so time saving that the socio-economic savings exceeds the construction costs. Furthermore, The Bicycle Snake has only enhanced the use of The Quay Bridge since it is its natural extension. The Quay Bridge crosses the harbour of Copenhagen from Islands Brygge to Havneholmen from where The Bicycle Snake takes over, leading bicyclists to Vesterbro and making it easier to get through the city.

New bicycle bridges underway

As a part of the plan of becoming both CO2 neutral by 2025 and the world’s best bicycle city, the City of Copenhagen is planning to extend and improve the existing bicycle infrastructure, including building several new bicycle bridges. A handful is already underway and Dissing+Weitling is at this time involved in two of them, having designed the bicycle and pedestrian bridge over Folehaven in southwestern Copenhagen, which will be completed next year, and a bridge over Artillerivej at Islands Brygge in the southern part of Copenhagen’s harbour area, which will be completed in 2020.

DISSING+WEITLING has been designing some of the most iconic and praised bicycle bridges in Copenhagen for more than a decade, including The Bicycle Snake, The Quay Bridge and Åbuen Bridge. Furthermore, the spectacular Xiamen Bicycle Skyway in China opened this spring, with more bicycle infrastructure projects to come.

For more information: Politiken and BygTek.

Video: Visit Copenhagen.

Nyt parkerings- og aktivitetshus på vej i Københavns Ørestad

dw-parkeringshus-p91-bellakvarter-ed.jpg

I dag var der rejsegilde på det første parkeringshus i Bellakvarter i Ørestaden. Udover at fungere som parkeringshus for biler, motorcykler og cykler kommer huset også til at rumme en række udadvendte fællesrum med forskellige funktioner. 

Bellakvarters første parkeringshus kommer til at ligge i den østlige del af Bellakvarter med indgang fra Ørestads Boulevard og den nye Dea Trier Mørchs vej, som anlægges i Bellakvarter. Parkeringshuset kommer til at rumme 445 parkeringspladser til biler og 4 til motorcykler. Derudover vil der i stueplan komme 392 pladser til cykelparkering, ligesom stueetagen også kommer til at rumme en række udadvendte funktioner. Husets dobbeltfunktion som både aktivitetshus og parkeringshus skaber et mere levende hus, som en videreudvikling af de mere traditionelle, monofunktionelle parkeringshuse.

”I Bellakvarter vil vi gerne have et levende byliv, og det opstår blandt andet ved at skabe sociale mødesteder for beboerne og lave åbne, imødekommende huse, hvor husets aktivitetsrum trækkes ud i kantzonerne, så livet i huset bliver synligt for omgivelserne. Vi har fokus på at skabe levende og udadvendte facader, som danner grundlag for et samspil mellem bygninger og udearealer”, fortæller projektchef Chris Ammitzfeldt fra Solstra Development.

”I P-91 kommer der en byttecentral, hvor beboerne kan bytte møbler og boligartikler. Samtidig arbejder vi med at skabe nogle sociale samlingspunkter og udadvendte rum i parkeringshuset. Det kan fx være en boldbane eller et træningsrum. Jeg kan dog endnu ikke løfte sløret for, hvad der helt præcist kommer til at være,” fortæller Chris Ammitzfeldt.

Arkitekturen understøtter bylivet

Parkeringshusets base udføres i beton med store åbninger udformet i relation til bygningens udadvendte funktioner. 

”Vi har åbnet huset op med store glasfacader i stueetagens sydvestlige og nordvestlige hjørner. Det skaber en inviterende visuel kontakt mellem omgivelserne og husets udadvendte funktioner – som fx boldbane og træningsrum – og giver parkeringshuset en bymæssig sammenhæng med omgivelserne”, fortæller Niels Bryde Hansen fra DISSING+WEITING.

Lyst og venligt indemiljø

Parkeringshusets øvre etager opføres i en splitlevel stålkonstruktion med forskudte etagedæk omgivet af en perforeret metalfacade. Den perforerede facade lader frisk luft og dagslys strømme ind på parkeringsdækkene, så huset bliver får et lyst og venligt indeklima. Samtidig giver perforeringerne bygningen et mere let og transparent udtryk.

”Metalfacaden er lavet som en kontrast til den tungere betonbase. Den løber som foldet skærm omkring husets parkeringsdæk. Set udefra giver den foldede facade huset karakter, og foldningerne skaber et vekslende skyggespil på facaden henover dagen. Samtidig filtrerer den perforerede facade lyset inde i huset og skaber et spil mellem lys og skygge, lidt ligesom når solens stråler brydes af træernes blade på en solskinsdag”, slutter Niels Bryde Hansen.

Parkeringshuset forventes at stå færdigt i efteråret 2018.

Københavns Universitet udvider samarbejdet med DISSING+WEITLING

dw-ku-science-botanisk-have-2500px-ed.jpg

Københavns Universitet har offentliggjort, hvilke arkitektrådgivere der skal stå for teknisk rådgivning vedrørende renoveringer og ombygninger på universitetets bygninger i de kommende år. DISSING+WEITLING vandt den største af rammeaftalerne og fordobler dermed sit samarbejde med universitetet.

”Vi har været meget begejstrede for det positive samarbejde, som vi har haft med Københavns Universitet igennem årene, og vi er stolte af, at universitet nu har valgt at udvide vores samarbejde med tildelingen af den nye rammeaftale. Vi glæder os”, siger Kresten Kirkegaard, partner i DISSING+WEITLING.

Københavns Universitet råder over en samlet bygningsmasse på omkring 1 million etagekvadratmeter samt forpladser og grønne områder, for eksempel Botanisk Have. Universitetet har opdelt opgaverne med drift og vedligehold af den enorme bygningsmasse i tre områder, som de har benævnt Science, Sund og Søndre City.

Renoveringsopgaver på halvdelen af universitetets bygningsmasse

DISSING+WEITLING har vundet rammeaftalen for teknisk rådgivning på Science, der omfatter næsten halvdelen af universitetets samlede bygningsmasse, omkring 450.000 m2. Science omfatter blandt andet Botanisk Have og de omkringliggende bygninger, deriblandt Botanisk Museum og Geologisk Museum, bygningerne i Universitetsfirkanten, som for eksempel indeholder Zoologisk Museum, og ikke mindst hele det stemningsfulde område ved Landbohøjskolen på Frederiksberg.

”Bygningsmassen på Science omfatter blandt andet en del laboratoriefaciliteter, og derfor har vi valgt at styrke vores kompetencer ved at tilknytte laboratoriespecialisterne fra RH Arkitekter som underrådgiver”, fortæller Kresten Kirkegaard. Rådgiverholdet er desuden suppleret af den anerkendte landskabsarkitekt Kristine Jensens tegnestue, der også skal fungere som underrådgiver. Niras vandt rammeaftalen for ingeniørrådgivning på Science og skal derfor arbejde tæt sammen med DISSING+WEITLING på de forskellige opgaver.

Stor erfaring med renoveringsopgaver for KU

Igennem de seneste fire år har DISSING+WEITLING varetaget rammeaftalen om teknisk rådgivning på City Campus, som omfatter de historiske og fredede bygninger i indre by ved Vor Frue Plads samt bygningerne ved Østre Vold. Her har DISSING+WEITLING blandt andet stået for istandsættelser på Kommunehospitalet, Palmehuset i Botanisk Have samt Geologisk Museum. Selvom arbejdet med den nye rammeaftale begynder ved årsskiftet, vil alle igangværende opgaver – heriblandt en omfattende totalrestaurering af det fredede Victoriadrivhus i Botanisk Have – blive fulgt til dørs af DISSING+WEITLING.

 

Udvalgt til anden fase i projektkonkurrencen om Kulkransporet

Street_Final.jpg

Som det blev offentliggjort i sidste uge, er seks forslag nu blevet til to i konkurrencen om at fortsætte arbejdet med udformningen af Kulkransporet til en ny oplevelsesforbindelse i Sydhavnskvarteret i Aarhus. I de kommende måneder skal vi arbejde videre med at kvalificere vores konkurrenceforslag i samarbejde med vores øvrige teammedlemmer fra Transform, Lendager, Vega Landskab og Søren Jensen Ingeniører.

Efter grundig gennemgang og drøftelse af konkurrencens seks anonyme forslag har bedømmelseskomitéen nu inviteret vores team og et team anført af Terroir til yderligere dialog og udarbejdelse af de projekter, som skal danne grundlaget for den endelige udformning af Kulkransporet.

Kulkransporet får en nøglerolle, både som adgangsvej til den kommende erhvervsbydel i Sydhavnen, som katalysator for byliv i området og som symbol på en hensynsfuld transformation af et erhvervskvarter, hvor der også skal være plads til kulturliv og socialt udsatte.

I vores forslag har vi fokus på at gøre Kulkransporet til Aarhus’ nye identitetsbærende byrumsstruktur med forbindelser, pladser og koblinger. Forslagets hovedgreb er at skabe en række nye byrum, der fungerer som forbindelsesled og samlingspunkter – koblinger – af både Midtby og Sydhavn, start-ups og større erhverv, socialt udsatte, iværksættere og forretningsfolk. Kulkransporet bliver rygrad og hovedrolleindehaver for disse koblinger og vil samtidig fungere som en destination i sig selv.

Square_Final.jpg

Aarhus Kommune har støttet projektet med to millioner kroner, og i begyndelsen af 2018 vil vinderen af projektkonkurrencen, gå videre med tegningerne til det transformerede Kulkranspor og det omkringliggende område.

Læs mere i Århus Stiftstidende eller se nyhedsindslaget på TV2 Østjylland

Mersey Gateway Bridge opens to traffic

dw-mersey-gateway-youtube-still-05-ed.jpg

Marked by beautiful fireworks, the spectacular Mersey Gateway Bridge near Liverpool in the UK opened to traffic this weekend. The iconic three-pylon cable-stayed structure was designed by DISSING+WEITLING as sub-consultants to COWI. The bridge is a new landmark for the region, providing a much-needed new crossing of the river Mersey and acting as a catalyst for growth throughout the area.

Only a month after the opening of another DISSING+WEITLING-designed landmark bridge in the UK, Queensferry Crossing in Scotland, the 2.25-km long Mersey Gateway Bridge opened for traffic this weekend. The bridge has a unique design with three pylons of different heights, the highest measuring 125 meters. The 1-km long cable supported main bridge deck is constructed from pre-stressed and reinforced concrete suspended from the pylons via high strength steel cable stays. Travelers approaches the bridge from a curve on either side of the structure giving varying views of its unique design and maximising its visual impact. 

A benificent new landmark for the region

The design for the bridge was selected from a wide range of options for bringing the maximum benefits for users and local people as well as having a minimal impact on the estuary and its surrounding environment. The project also delivers transport and environmental benefits by reducing travel times across the river and by keeping traffic free-flowing. The bridge deck carries six lanes of traffic – three in each direction.

“We are very proud to have been part of this ambitious project. It has been a pleasure working with the Halton Borough Council and the Mersey Gateway Design Joint Venture,” says Jesper Henriksen, architect and partner at DISSING+WEITLING, and continues, “In our design for the bridge, our aim was to make a both elegant and spectacular landmark for the region. When you approach the bridge from either side, the way the enormous structure manifests itself harmoniously in the flat landscape is truly breathtaking.”

See the stunning video from the opening weekend below (courtesy of Youtube/Mersey Gateway).

One of the largest infrastructure projects in the UK

The Mersey Gateway Bridge is one of the largest infrastructure projects in the UK in recent years. It is one of the UK government’s most prioritised projects in their National Infrastructure Plan and it was recognised by KPMG as one of the "Top 100 Infrastructure Projects Around The Globe".

COWI led the Mersey Gateway Design Joint Venture – alongside AECOM, Fhecor and Eptisa, with architectural support by DISSING+WEITLING - which was engaged by the Merseylink Civil Contractors to deliver the design of the £1.9bn scheme. The construction costs of the bridge itself was £600m. COWI led the design for the bridge while AECOM led the design of the landside works including 7-km of new roads. 

Structural and geotechnical engineers from COWI worked closely with the Merseylink Civil Contractors, Merseylink Ltd (the DBFO consortium) and Halton Borough Council to develop a design that could be built quickly and operated and maintained as cost effectively as possible. 

The simple elegance of great bridge design

dw-poj-bridges.jpg

In honor of his many years of designing spectacular landmark bridges all across the globe, Bridge Design & Engineering brings an in-depth interview with Poul Ove Jensen, our renowned Director of Bridges.

Bridge Design & Engineering is the leading international magazine focusing exclusively on the bridge industry. Poul Ove Jensen recently turned 80, and to celebrate his impressive accomplishments, designing signature bridges all around the world for more than 25 years, the magazine decided to bring an extensive interview. 

In the article, Poul Ove Jensen gives a first-hand account of our early company history, including memories of working with Arne Jacobsen and the experience of learning from his overall design approach to both buildings and everything else, which eventually led us to designing bridges, “When you can design a chair you can design a bridge. The principle is the same, the scale is different.” 

Impressive international portfolio

When DISSING+WEITLING won the contract for the architectural design of the Great Belt Link in Denmark in 1989, it was the beginning of a long and successful adventure, which has led us to designing bridges in all scales all over the world. Working at DISSING+WEITLING, Poul Ove Jensen has been involved in literally hundreds of bridge projects. Our portfolio includes all types of bridges, ranging from elegant small-scale pedestrian and bicycle bridges, to remarkable mechanic road bridges and iconic landmark spans.

Poul Ove Jensen has been the lead designer on several famous and iconic bridge projects around the world, such as Stonecutters Bridge in Hong Kong, the newly opened Queensferry Crossing over the Firth of Forth in Scotland and the future Hising Bridge in Gothenburg, Sweden - just to mention a few. 

Contextual design approach

Now considered as one of the world’s leading bridge architects, Poul Ove Jensen recalls his first experiences with bridge design and honors his early mentors and current collaborating structural engineers. He goes on to mention aspects of our overall design strategy, “Most people talk about constraints as something negative, (..) but we always love constraints. I think it’s possible to identify our bridges, but they are all very different. We always try to take advantage of the local conditions, and the limitations.”

Each of our projects is a unique solution to a unique set of challenges in each project’s particular individual urban and cultural context. Our solutions are typically based on a deep analysis of these contextual issues in combination with our expertise regarding best practices. Based on the principles of the Scandinavian design tradition and its understated elegance, our bridge designs embodies a high degree of aesthetic integrity and visual refinement, always reflecting an optimal synthesis of structure and aesthetics.

Bridges and infrastructure design is only one aspect of our portfolio, which also includes distinctive international business headquarters, sustainable hotels and conference centers, attractive housing and residential areas as well as restorations and transformations for renowned cultural institutions.

Read the full print article in our press archive