munksjönbroen

Munksjönbroen

munksjön (1)-JSC.jpg

fakta

Munsjönbroen
Vej-, fodgænger og cykelbro
Jönköping, Sverige
2002 - 2006

Konkurrence: 2002, 1. præmie
Projektering: 2002-2003
Udført 2006

Længde: 265 m

Bygherre: Jönköping Kommune
Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
Ingeniør: COWI

Visualiseringer: DISSING+WEITLING architecture
Fotos: DISSING+WEITLING architecture

facts

Munksjön bridge
Roadway, pedestrian and bicycle bridge
Jönköping, Sweden
2002 - 2006

Competition: 2002, 1st prize
Design: 2002-2003
Completed 2006

Length: 265 m

Client: The City of Jönköping
Architect: DISSING+WEITLING architecture
Engineer: COWI

Renderings: DISSING+WEITLING architecture
Photos: DISSING+WEITLING architecture

Munksjönbroen

Broens unikke beliggenhed mellem det centrale Jönköping og Munksjön har dannet afsæt for valget af en konstruktion der på én gang danner et rum - et byrum - og samtidig er så transparent i sin stringente konstruktion, at de meget fine udsigtsforhold fra byen bevares.

Broen er en kabelforstærket bjælkebro. Herved opnås det meget tynde brodæk, der sikrer en stor gennemsejlingshøjde for roere. I sin skala og detaljering fremstår broen som et stykke byinventar. Broens kapacitet kan øges ved etablering af et udkraget plankedæk på stålkonsoller til cyklister og fodgængere.

 

Munksjön Bridge

The position of the bridge between the city centre and the open lake is unique, and requires a clear yet transparent structure to define a space - an urban space which maintains open views from the city over the water.

The bridge is a cable-supported beam bridge. The structural system makes possible an extremely thin bridge deck, ensuring a generous clearance for rowers. The scale and detailing of the bridge is reminiscent of street furniture. The capacity of the bridge may be increased by adding steel brackets, for cantilevered walkways with hardwood decking to either side.