zweite hinterrheinbrücke

Zweite Hinterrheinbrücke

Situation_plan.jpg

fakta

Zweite Hinterrheinbrücke
Reichenau, Schweiz

Konkurrence: 2015, 1. præmie
Åben konkurrence med 42 forslag
Status: Igangværende 

Længde: 185 m
Bredde: 62 m 

Bygherre: Rhätische Bahn AG (RhB)
Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
Landskabsarkitekt: Hager Partner AG 
Ingeniører: 
Flint&Neill (UK)
Walt+Galmarini AG (CH)

Visualiseringer: DISSING+WEITLING architecture

Mere information: Brückenduett

facts

Zweite Hinterrheinbrücke
Reichenau, Switzerland

Competition: 2015, 1st prize
Open competition with 42 entries
Status: In progress 

Length: 185 m
Width: 62 m 

Client: Rhätische Bahn AG (RhB)
Architect: DISSING+WEITLING architecture
Landscape: Hager Partner AG 
Engineers:
Flint&Neill (UK)
Walt+Galmarini AG (CH)

Visualisations: DISSING+WEITLING architecture

More information: Brückenduett

Zweite Hinterrheinbrücke

Den nye ensporede jernbanebro er et minimalistisk design, der omhyggeligt tager hensyn til det omkringliggende landskab samt den eksisterende nabobro. Broen består af et ståltrug båret af V-formede stålarme hvilende på betonpiller, der flugter den eksisterende bros piller. Beliggenheden er unik, med Graubündens historiske høje standard for broer, hvilket die Erste Hinterrheinbrücke reflekterer. Derfor skal den nye bro være en syntese af beliggenhed og program - ingeniørkunst og arkitektur.

Den eksisterende bro er karakteriseret af ekstrem gennemsigtighed. Dette betyder, at de tætliggende broer altid ses sammen. Broerne må således forme et ensemble. Et ”look alike” design ville modarbejde den historiske udvikling af brodesign, der så tydeligt fremgår i området. Vi søgte i stedet en ny bro, der komplementerer den gamle på mere abstrakt vis. Deres samhørighed findes i proportioner, gennemsigtighed og lethed – bygningsværker, der demonstrerer deres samtids fremmeste konstruktive kundskab. Broerne må stå som to individer. Distinkte strukturer, der sammen former en helhed og indgår i dialog. 

 

Zweite Hinterrheinbrücke

The new one-track railway bridge is a minimalistic design that carefully considers the surrounding landscape and especially the existing neighbouring bridge. It consists of a steel trough held up by V-shaped steel props – quattro pods - resting on concrete piers aligned with the piers of the existing bridge. 
 
The setting is unique with the historically high standard of bridges in Graubünden and hence reflect the ingenuity of die Erste Hinterrheinbrücke. Therefore the new bridge must be a synthesis of the site and the programme. Engineering and architecture. 

The existing neighbour bridge is characterized by extreme transparency. This implies, as the new and the old bridge are adjacent, that they will always be seen together. They must in some way form an ensemble. We have envisaged them not as “look alikes”, this would run counter to the historical development of bridge building so well demonstrated in this region, but rather the new complementing the older in a more abstract way. By way of proportions, transparency and as a state of the art structure of our time, as the existing was of its time. They must stand out as two distinct structures albeit forming an ensemble, entering a dialogue.