bicycle snake

The Bicycle Snake

facts

The Bicycle Snake
Bicycle Bridge
Copenhagen, Denmark
2010-2014

Competition: 2010, 1st prize
Completed 2014

Length, total: 230 m
Width: 4.6 m
Height difference between Havneholmen and Fisketorvet's main entrance: 5.5 m
Column distance: 17 m

Client: The City of Copenhagen
Architect: DISSING+WEITLING architecture
Landscape: Marianne Levinsen Landskab
Engineer: Rambøll
Contractor: MT Højgaard
Light Design: lightconstructor

Renderings: DISSING+WEITLING architecture

Photographers: 
DISSING+WEITLING architecture
Ursula Bach
Ole Malling
Rasmus Hjortshøj - COAST Studio

Awards:
European Prize for Urban Public Space, 2016
Beautiful Architecture Award, The City of Copenhagen, 2015
A+ Awards, Highways & Bridges, 2015
Store Arne, Danish Association of Architects, 2015
D&AD Awards, Spatial Design / Public Community Spaces, 2015
WAN Awards, Transport, 2014
City.People.Light Awards, 2nd prize, 2014
"Raise the Bar" Award, The City of Copenhagen, 2013

fakta

Cykelslangen
Cykelbro
København, Danmark
2010-2014

Konkurrence: 2010, 1. præmie
Udført 2014

Længde, total: 230 m
Bredde: 4,6 m
Højdeforskel mellem Havneholmen og Fisketorvets hovedindgang: 5,5 m
Afstand mellem søjler: 17 m

Bygherre: Københavns kommune
Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
Landskab: Marianne Levinsen Landskab
Ingeniør: Rambøll
Entreprenør: MT Højgaard
Lysdesign: lightconstructor

Visualiseringer: DISSING+WEITLING architecture

Fotografer:
DISSING+WEITLING architecture
Ursula Bach
Ole Malling
Rasmus Hjortshøj - COAST Studio

Priser:
European Prize for Urban Public Space, 2016
Københavns Kommunes Pris for smukt byggeri, 2015
A+ Awards, Highways & Bridges, 2015
Store Arne, Arkitektforeningen, 2015
D&AD Awards, Spatial Design / Public Community Spaces, 2015
WAN Awards, Transport, 2014
City.People.Light Awards, 2. præmie, 2014
Skub-op prisen, Københavns Kommune, 2013

The Bicycle Snake

In 2010, as part of the city’s bicycle policy, a forerunner of the current bicycle strategy, a series of initiatives were taken. Amongst these was a general consultant tender for a bicycle ramp to complete a path across the Copenhagen Harbor from Islands Brygge to Kalvebod Brygge of which the first stage, the Quay Bridge (Bryggebroen) was already in use.

The area around the Fisketorvet Shopping Center in Copenhagen was characterised by a particular problem - two distinctive groups of users, each with conflicting interests, cyclists and pedestrians. DISSING+WEITLING saw a tremendous potential for the new ramp to become something more than just a crossing. To unfold the ramp, stretch it out, curve it. Across the water, in between the buildings, and down close to the Quay Bridge (Bryggebroen). A clear pathway. Hereby not only making it more joyful to ride on, with less steep gradients and better curvature, but also making it an element that could pull together an area with a multitude of incoherent buildings. The solution was ‘The Bicycle Snake’.

The 230-metre elevated ramp ensures the complete separation of cyclists and pedestrians - the cyclists can pass quickly and easily through the area, while experiencing unique and exciting views and the elevated road allows pedestrians to use the entire wharf avoiding perilous situations. Since it’s opening in the summer of 2014, the bridge has gained an large amount of attention in national and international media. The Bicycle Snake was represented at La Biennale di Venezia 2016 and has been awarded with a number of awards.

 

Cykelslangen

Cykelslangen er en prisbelønnet cykelbro ved Fisketorvet i København. Den elegante bros slyngede forløb lader cyklister svæve over havnevand og kajkanter og tilfører området et spændende urbant element, der skaber liv og aktivitet i på flere niveauer. Byrummet aktiveres i 3 dimensioner, hvilket har medført et markant løft af områdets bymæsssige kvalitet. Cykelslangen har da også opnået stor international opmærksomhed og været med til at positionere København som en af verdens absolut bedste (cykel)byer at bo i.

Cykelslangen bugter sig i i et harmonisk flow fra Fisketorvet, ind mellem Kalvebod Brygges bygninger og ud til havnebassinet.
Svævende i første sals højde snor broen sig elegant ind og ud mellem omgivende bygninger og forbinder Dybbølsbro med Bryggebroen, som også er tegnet af Dissing+Weitling. Broen svæver 6-7 meter over havneforløb og kajkanter, og giver således rum til fodgængerne nedenunder, der nu frit kan færdes, hvor de før måtte vige for cyklister. Og stien i første sals højde giver samtidig cyklisterne en oplevelsesrig tur.

Konstruktionen er en variation over Bryggebroen med en central, lukket ståldrager hvorfra dækket til kørebanen udkrages til hver side. Cykelslangen er opført i stål, som er med til at give den sit elegante og slanke udtryk. Om natten er broens indbyggede belysning med til at gøre broen sikker og tryg at færdes på og skaber samtidig et smukt visuelt element i natten.

Cykelslangen har høstet enorm opmærksomhed i anerkendte danske og internationale medier, hvor alverdens arkitekturblogs og bl.a. Politiken, Berligske, BBC, Wired og El Pais har skrevet yderst positive vendinger om broen. The Guardian’s overskrift lød “Why can’t all cities have bike bridges like Copenhagen’s new Cycle Snake?”. Cykelslangen var udstillet på Venedig Biennalen 2016 og har høstet en lang række priser.