åbuen

Åbuen

DW_Aagade_Photo_1.jpg

fakta

63m fodgænger- og cykelbro
København, Danmark

Konkurrence: 2005, 1. præmie
Udført: 2008

Bygherre: Københavns og Frederiksberg kommuner
Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
Ingeniør: COWI A/S
Landskabsarkitekt: Schönherr A/S

Fotograf: D+W / Jamie Meunier
Visualiseringer: DISSING+WEITLING architecture

relevant link

Copenhagen X - Åbuen

facts

63m pedestrian and bicycle bridge
Copenhagen, Denmark

Competition: 2005, First Prize
Completed: 2008

Client: Municipalities of Copenhagen and Frederiksberg
Architect: DISSING+WEITLING architecture
Engineer: COWI A/S
Landscape Architect: Schoenherr A/S

Photographs: D+W / Jamie Meunier
All renderings by DISSING+WEITLING architecture

related link

Copenhagen X - Bridge over Aagade

Åbuen

Broen over Ågade er en vigtig del af Nørrebro Cykelrute som går fra Lersøparken over Nørrebro og Frederiksberg for at ende i Valby. Med sin lette krumning viderefører Åbuen, som københavnerne har døbt den, stiernes slyngede forløb og forbinder den otte kilometer lange cykelrute.

Originalt og æstetisk byelement
På grund af den meget synlige placering har det været vigtig for Københavns og Frederiksberg kommuner at få en bro der kunne udgøre et originalt og æstetisk byelement. Afgørende for valget af DISSING+WEITLINGs forslag der af dommerkomitéen blev fremhævet som 'elegant og graciøst' var derfor komitéens vurdering af at 'broen med sin buede og lette form på fornem vis supplerer de markante og massive karrébyggerier i området'.

DISSING+WEITLING architecture valgte blandt andet den buede form for at skabe en naturlig fortsættelse af den i forvejen slyngede Nørrebro cykelrute.

Frit spænd uden mellemunderstøtninger
Broen er udført i stål, hvilket udover at give den et let og transparent udtryk har den fordel at komponenterne har kunne præfabrikeres i store enheder der kan løftes på plads med minimale gener for trafikken. Broen har få og enkle komponenter: en brodrager, en bærende bue, et ophængningssystem samt gelændere og belysningsarmaturer, og spænder frit fra landfæste til landfæste uden mellemunderstøtninger.

Med en dynamisk enkelthed danner Åbuen en fin kontrast til de massive murede karreer i Ågades byrum, og fungerer med sin hældende bue virke som en dramatisk introduktion til København - som en nutidig byport.

DISSING+WEITLING architecture har de seneste år været arkitekter på en række projekter, hvor netop byudvikling, vartegnseffekt og oplevelseskvaliteter har været i fokus. Blandt de mest omtalte er københavnerprojektet Bryggebroen.

 

Pedestrian Bridge over Aagade

In Denmark’s capital, Copenhagen, 36% of the population mount their bikes to go to school or to work. The Municipality of Copenhagen wants to increase this number. The Municipality of Copenhagen is planning 22 green cycle tracks through the city, 100 km altogether, of which approximately one third will be made up of existing cycle tracks through parks and other green areas.

The city’s cycle track plans involve building several new cycle and pedestrian bridges. DISSING+WEITLING architecture created the first two. The “green initiatives” will result in a visible, symbolic presence in the urban landscape in the form of destinctive, architecturally designed cycle bridges.

The Green Path bicycle route traverses Copenhagen's Noerrebro (North Bridge) quarter, forging a link with its sister green belt in neighbouring Frederiksberg. The link between the two cycle and pedestrian routes traverses the busy Aagade throughfare in a graceful arc in both the horisontal and vertical planes, in harmony with the sinuous curves the Green Path carves through the city.

Over the last few years, DISSING+WEITLING architects have worked on a number of projects that focused particularly on urban development, landmark effect as well as visual and emotional impact. Among the most well-known and highly publicised is Bryggebroen (Quay Bridge).